HOME     ORGANISATIE     LOCATIES     ACTIVITEITEN     PERS     CONTACT     LINKS     FOTO'S   REACTIES
1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23   

John Goto _

Landschap als toneel

Rond 1750 werden er in Engeland parken ingericht die de ideale natuur moesten vertegenwoordigen, compleet met ruines, watervallen en pittoreske rotspartijen. Kunstmatige schoonheid. De parken waren geïnspireerd op de schilderijen van de Franse schilders Claude Lorrain en Nicolas Poussin. Zij schilderden hun arcadische landschappen een eeuw eerder, geïnspireerd op het landschap in de omgeving van Rome.

John Goto baseert zijn werk uit de serie High Summer op deze door hem bewonderde schilderijen van Lorrain en Poussin. In zijn digitaal gemanipuleerde foto’s gebruikt hij de parken en de bouwsels als toneeldecors. Hier is niets natuurlijk. De mensen zijn als het ware geplakt in hun omgeving. Ze ogen als ‘aliens’, als spelers in een theater. Goto versterkt de tegenstellingen door een intens, hard kleurgebruik.
Hij  houdt ons tegelijkertijd een spiegel voor. Want Goto’s gemanipuleerde werkelijkheid verbindt pastorale schoonheid met kritiek. Hij wil laten zien hoe mensen zich het landschap hebben toegeëigend en hoe het platteland is verworden tot een toneel van ongebreidelde recreatie. Idylle en frictie gaan hier hand in hand.

www.johngoto.org.uk

 



 

© John Goto (1949, UK) Dreamers,
uit de serie High Summer, 2000/02
courtesy Dominique Fiat Galerie Paris, Galerie f5.6 München,
Gallery On, Seoul